Användarvillkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor avses:
Ångerperiod: den tidsperiod inom vilken konsumenten har rätt att ångra sitt avtal;
Konsument: en fysisk person som inte handlar i yrkesmässig verksamhet och ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
Dag: kalenderdag;
Löpande avtal: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller avtagningsförpliktelserna sträcker sig över tid;
Hållbar datamedie: varje medium som möjliggör för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligt riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att ångra avtalet inom ångerperioden;
Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal genom vilket, inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, överenskommelsen sluts enbart genom användning av en eller flera tekniker för kommunikation på distans;
Teknik för kommunikation på distans: ett medium som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig på samma plats.
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Företagsnamn: DESART ECOM LIMITED
Organisationsnummer: 15909452
Telefon : +46812400595
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan näringsidkare och konsument.
Innan distansavtalet ingås, kommer texten för dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren finns att läsa hos näringsidkaren och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran så snart som möjligt.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten för dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten på ett enkelt sätt kan lagra den på ett hållbart datamedie.
I fall det vid sidan av dessa allmänna villkor även finns specifika produkt- eller tjänstevillkor som gäller, tillämpas andra och tredje stycket mutatis mutandis, och konsumenten kan vid motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt giltiga, och den berörda bestämmelsen kommer omedelbart att ersättas genom en bestämmelse som så nära som möjligt når samma syfte som den ursprungliga.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under vissa villkor, kommer detta tydligt att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är endast avsedda som indikationer och kan inte leda till skadestånd eller upplösning av avtalet.
Bilder på produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller tillräcklig information för att konsumenten tydligt ska förstå vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:
priset, med undantag för tullklarering och importmoms. Dessa tilläggskostnader kommer att vara kundens ansvar och risk. Posten och/eller kurirtjänsten kommer att tillämpa särskilda regler för post- och kurirtjänster vid import. Dessa regler gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket också är fallet här. Posten och/eller kurirtjänsten kommer att fakturera moms (tillsammans med eventuella inklaringskostnader) till mottagaren av varorna.
eventuella fraktkostnader;
hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
om ångerrätten är tillämplig eller inte;
betalningsmetod, leverans och genomförande av avtalet;
tidpunkten för acceptans av erbjudandet eller den tid inom vilken företagaren garanterar priset;
avgifternas storlek för distanskommunikation om kostnaderna för användning av distanskommunikationsteknik beräknas enligt en annan grund än det vanliga grundpriset för det använda kommunikationsmedlet;
om avtalet arkiveras efter tillkomsten och i så fall på vilket sätt det kan göras tillgängligt för konsumenten;
hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter som han har lämnat i samband med avtalet;
eventuella andra språk utöver engelska på vilka avtalet kan ingås;
de uppförandekoder som företagaren har förbundit sig till och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder elektroniskt; och
minimiperioden för distansavtal vid långvariga transaktioner.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet träder i kraft när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepten av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge företaget inte har bekräftat mottagandet av accepten kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa säkerheten vid elektronisk dataöverföring och skapar en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta ändamål.
Inom ramen för tillämpliga lagar kan företagaren undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsåtaganden samt ta reda på faktorer som är relevanta för att ingå avtalet på distans på ett ansvarsfullt sätt. Om företagaren, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har företagaren rätt att motiverat avvisa en beställning eller begäran eller koppla särskilda villkor till utförandet av avtalet.
Företagaren ska skicka följande information till konsumenten i samband med produkten eller tjänsten, skriftligt eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en bestående informationsbärare:
- företagets besöksadress där konsumenten kan vända sig med klagomål;
- villkoren för och proceduren för att utöva ångerrätten, eller en tydlig upplysning om att ångerrätten inte gäller;
- information om garantier och befintlig service efter köpet;
- de uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet genomförs;
- kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.
Vid en långvarig transaktion gäller bestämmelsen i föregående punkt endast för första leveransen.
Varje avtal ingås under suspensiva villkor för tillräckligt tillgänglighet av de berörda produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet inom 30 dagar utan att ange någon anledning. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att konsumenten eller en för konsumenten angiven och känd representant mottagit produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen noggrant. Produkten ska endast packas upp eller användas i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om konsumenten vill behålla produkten. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten tillsammans med alla medföljande tillbehör och, om det är rimligt möjligt, i originalskick och förpackning enligt de skäliga och tydliga anvisningarna från företagaren.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att inom 30 dagar efter mottagandet av produkten meddela företagaren detta skriftligen eller via e-post. När konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste produkten returneras inom 30 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett bevis på sändning.
Om kunden inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt enligt punkt 2 och 3 eller om produkten inte har returnerats till företagaren efter den angivna tidsfristen, blir köpet bindande.
Artikel 7 – Kostnader vid ånger
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt är kostnaderna för att returnera produkterna konsumentens ansvar.
Om konsumenten har betalat en summa pengar kommer företagaren att återbetala beloppet så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar efter ångeranmälan. Detta förutsätter att produkten redan har returnerats till webbutiksinnehavaren eller att tillförlitlig bevisning om fullständig återlämnande kan uppvisas.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätt
Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som anges i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har meddelat detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
- som har skapats av företagaren enligt konsumentens specifikationer;
- som tydligt är av personlig natur;
- som av sin natur inte kan returneras;
- som snabbt kan förstöras eller åldras;
- vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden som företagaren inte har någon kontroll över;
- för separata tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinspelningar samt datorprogram där konsumenten har brutit förseglingen;
- för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
- som avser boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som utförs vid en specifik datum eller under en specifik tidsperiod;
- vars leverans har påbörjats med uttryckligt samtycke från konsumenten innan ångerfristen har löpt ut;
- som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den i erbjudandet angivna giltighetsperioden får priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte höjas, förutom prisändringar till följd av ändringar i momsbeloppet.
Avvikelse från föregående punkt kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster med variabla priser, om priserna är bundna till svängningar på finansmarknaden och företagaren inte har någon kontroll över dem. Denna koppling till svängningar och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.
Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagbestämmelser eller föreskrifter.
Prisökningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har avtalat om detta och:
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- prishöjningar är endast tillåtna om de är en följd av lagbestämmelser eller föreskrifter;
- eller konsumenten har rätt att säga upp avtalet med start från den dag då prishöjningen träder i kraft.
Leveransen sker enligt artikel 5, första stycket i lagen om mervärdesskatt 1968 i det land där transporten påbörjas. I det aktuella fallet sker leveransen utanför EU. Som ett resultat kommer post- eller kurirtjänsten att ta ut importmoms eller tullavgifter från köparen. Följaktligen kommer ingen moms att debiteras av företaget.
Alla priser är föremål för tryckfel och sättningsfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryckfel och sättningsfel. Vid tryckfel och sättningsfel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt gällande lagstiftning och/eller statliga föreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det har avtalats garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren enligt avtalet enligt lag.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste skriftligen anmälas till företagaren inom 30 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.
Företagarens garantiperiod motsvarar garantiperioden från tillverkaren. Företagaren ansvarar dock aldrig för slutlig lämplighet av produkterna för varje individuell tillämpning av konsumenten, eller för eventuella råd angående användningen eller tillämpningen av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna själv eller låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller inte följer företagarens anvisningar och/eller behandlats enligt förpackningen;
Felaktigheten helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheterna har eller kommer att införa avseende naturen eller kvaliteten på de använda materialen.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren kommer att iakta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Som leveransadress anses den adress som konsumenten har meddelat företaget.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra godkända beställningar med skicklighet och inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras, eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att meddelas om detta senast 30 dagar efter att han/hon har lagt beställningen. I sådana fall har konsumenten rätt att kostnadsfritt häva avtalet och rätt till eventuell ersättning för skada.
Vid hävning enligt föregående punkt kommer företagaren att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 30 dagar efter hävningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer företagaren att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Vid leverans kommer det tydligt och begripligt att meddelas att en ersättningsprodukt levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas vid ersättningsprodukter. Kostnaden för eventuell returfrakt bärs av företagaren.
Risken för skada och/eller förlust av produkterna åvilar företagaren fram till leverans till konsumenten eller en förutbestämd och känd representant för företaget, om inte uttryckligen annat har avtalats.
Artikel 12 – Långvariga avtal: Uppsägning och förlängning
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal av obestämd varaktighet som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, i enlighet med avtalade uppsägningsregler och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal av bestämd varaktighet som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, vid avtalets slut och i enlighet med avtalade uppsägningsregler, med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående punkter:
när som helst och inte vara begränsad till att säga upp avtalet vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
säga upp avtalet på samma sätt som det ingicks;
alltid säga upp avtalet med samma uppsägningstid som företaget har avtalat för sig självt.
Förlängning
Ett avtal av bestämd varaktighet som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd period.
Avvikande från föregående punkt får ett avtal av bestämd varaktighet som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetstidningar, veckotidningar och tidskrifter automatiskt förlängas tystlåtande för en bestämd period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid förlängningens slut med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal av bestämd varaktighet som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tystlåtande förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad, och med en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyhetstidningar, veckotidningar och tidskrifter.
Ett avtal av begränsad varaktighet för prov- eller introduktionsabonnemang av dagstidningar, nyhetstidningar, veckotidningar och tidskrifter förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år, med en uppsägningstid på högst en månad, om rimlighet och rättvisa inte motsätter sig uppsägning före avtalstidens slut.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala vara erlagda inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna tidsfrist efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten har skyldighet att omedelbart meddela företaget om felaktigheter i de lämnade eller angivna betalningsuppgifterna.
Vid konsumentens dröjsmål med betalningen har företaget rätt att, utöver vad som följer av lagstiftningen, ta ut skäliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål angående utförandet av avtalet ska framställas fullständigt och tydligt till företaget inom 7 dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som framställs till företaget besvaras inom en tidsfrist av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver längre tid för behandling kommer företaget att svara inom 14 dagar med ett mottagningsmeddelande och en uppskattning av när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som kan hänskjutas till tvistlösning.
Ett klagomål påverkar inte företagets skyldigheter, om inte företaget skriftligen meddelar annat.
Om ett klagomål anses vara befogat av företaget kommer företaget att, efter eget val, antingen kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.
Artikel 15 – Tvister
På avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor tillämpas uteslutande engelska lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.
För ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss på :
Butiksnamn: Floreva
Företagsnamn: DESART ECOM LIMITED
Organisationsnummer: 15909452
Adress: 2 Frederick Street, Kings Cross, London, WC1X 0ND, Förenade kungariket
Kundtjänstens öppettider: måndag till fredag: 8:00-17:00 (GMT+1:00)
Telefon: +46812400595
E-post: contact@floreva.se
Vi gör vårt bästa för att svara på ditt e-postmeddelande inom 1-2 dagar.